Hyg dig mens du tanker el på motorvejen

EON ultra fastcharger

E.ON vil i samarbejde med CLEVER og andre strategiske partnere gøre tanketiden til et plus for fremtidens elbilister på tur gennem Europa

E.ON er nu i gang med at udrulle næste generation ladestationer til elbiler. Stationerne skal tilbyde kraftfuld opladning med en effekt på 150-350 kW og mulighed for at udnytte tanketiden til at spise, drikke kaffe/te, arbejde eller lade sig underholde i futuristiske omgivelser.

- Vi skal gøre elbiler til det foretrukne valg, siger Mathias Wiecher, der er chef for hurtigopladning og infrastruktur i E.ON Drive.

De hurtige ladestationer kommer til at stå lands motorveje i Danmark, Tyskland, Sverige, Norge og en række andre lande i Europa. Super-laderne skal supplere opladning i hjem, på arbejdspladser, ved supermarkeder, i P-huse, på hoteller og i byer.

Ved motorvejene skal E.ON med støtte fra EU’s Connecting Europe Facility og sammen med CLEVER og andre partnere opstille ca. 200 anlæg med 2-6 ladepunkter frem til 2020. Dermed bliver det ifølge E.ON muligt at oplade batterier på 20-30 minutter ’fra Trondheim til Rom’, så moderne elbiler kan køre 400 kilometer inden næste stop.

Opladning i et trist industrikvarter er ikke vejen frem:

- Det er vigtigt at bygge stationerne på steder, hvor folk samtidig kan gøre noget, siger Mathias Wiecher, der var en af oplægsholderne på årsdagen i Dansk Elbil Alliance, onsdag. Her viste han lækre visualiseringer af, hvordan E.ON forestiller sig, at elbilist-familier kan slappe af eller arbejde, mens deres elbiler henter strøm fra elnettet.

Øget omsætning for alle

At drive ladeinfrastruktur er i hvert fald ikke endnu en god forretning, men ved at invitere partnere ind på ladestationerne kan der skabes omsætning og økonomiske gevinster, påpeger Mathias Wiecher, der fastslår, at strategiske partnerskaber er nøglen til at skabe vækst og udvikling omkring elbilerne. Derfor samarbejder E.ON i forskellige sammenhænge bl.a. sammen med Tank & Rast (motorvejsløsninger), CLEVER (opladning), DriveNow (delebiler), Nissan (elbiler) og easypark (parkering).

Mathias Wiecher mener, at Danmark tilbyder gode muligheder for at netværke og teste nye muligheder af i et innovativt miljø.

- Danmark er et godt laboratorium for test af løsninger ’live’, siger Mathias Wiecher til glæde for branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

- Vi skal gribe de vækstmuligheder, der opstår, siger hun, der på elbilalliancens årsmøde argumenterede for, at vi i Danmark får oprettet et Vækstudvalg, så elektriske køretøjer kan blive et omdrejningspunkt for udvikling af nye forretningsmuligheder.

Fem bud på vej mod millionen

Ideen om et Vækstudvalg er et af fem bud fra Dansk Elbil Alliance på, hvad der skal til for at understøtte regeringens mål om en million grønne biler i 2030. De andre fire handler om kortsigtede rammevilkår inkl. en booster, en langsigtet bilbeskatningsmodel, en stærk infrastrukturplan og løbende, statsdrevne oplysningskampagner.

- Energistyrelsens basisfremskrivning viser, at hvis vi ikke gør noget ekstra, så vil vi kun have ca. 300.000 grønne biler i 2030. Der skal altså mere til, fastslår Lærke Flader og nævner, at den nødvendige optrapning i antallet af miljø- og klimavenlige biler kan gå over 40.000 stk. i 2020 og 300.000 i 2025.

EU-kommissionen har skønnet, at der bør være én offentlig ladestander hver gang, der er ti elbiler, så med fuld dækning med elbiler og plugin-hybrider i 2030, vil det kræve 100.000 ladestandere.

- Vi tror på, at vi kan gøre det smartere, hvis branchen arbejder sammen med energiselskaber og myndigheder om en infrastrukturplan. En million elbiler kan blive en udfordring for elnettet, hvis de alle sammen lader på samme tid, så vi skal have bygget fleksibilitet ind i det samlede system, siger Lærke Flader.

Lynladning på Autohof Strohofer

En første udgave af E.ON’s 200 kraftfulde ladestationer blev indviet i august på den tyske motorvej A3 ved Autohof Strohofor i Geiselwind, der ligger mellem Würzburg og Nürnberg i den sydlige del af landet.

Planen er at placere ladestationerne med 120-180 kilometers mellemrum og dermed fjerne eventuel rækkeviddeangst for elbilisterne. Ladeudstyret skal tilbyde opladning både med CCS (europæisk standard for hurtig opladning) og CHAdeMO, der især bruges af japansk producerede elbiler.

E.ON oplyser i øvrigt, at antallet af transaktioner på den samlede ’flåde’ af ladeudstyr primært i Danmark, Tyskland og Sverige er steget fra 10.000 i 2015 til foreløbig 85.000 i år.