Landets store byer fordobler antallet af ladepunkter til elbiler

Overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen (tv) og administrerende direktør i SEAS-NVE, Jesper Hjulmand (th) hilser på en af de nye ladestandere fra Clever.

Lad løs! 100 millioner kroner til flere ladestandere. Overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen (tv) og administrerende direktør i SEAS-NVE, Jesper Hjulmand (th) hilser på en af de nye ladestandere fra Clever. Pressefoto: SEAS-NVE

SEAS-NVE og NRGI investerer massivt i datterselskabet Clever og sætter for alvor skub i udbygningen af ladeinfrastruktur til elbiler.

København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg får 500 nye ladepunkter. Det sker, fordi energiselskaberne SEAS-NVE og NRGI tilfører 100 millioner kroner til datterselskabet og ladeoperatøren Clever. 

Investeringerne i 2020 vil også gå til ladebokse til de mange danskere, der kan få opladning i egen indkørsel og til mere lynopladning langs motorvejene, når danskerne er på farten.

– Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling, og det skal vi, så er en bæredygtig transportsektor fuldstændig afgørende. Det kræver først og fremmest en velfungerende ladeinfrastruktur, som er en forudsætning for kommende elbilister. Men infrastruktur kommer ikke af sig selv. Det kræver modige og langsigtede investeringer, siger Jesper Hjulmand, adm. direktør i SEAS-NVE.

Elbilerne kommer

Interessen for elbiler er i voldsom vækst og slog rekord i 2019, hvor der blev solgt fire gange så mange elbiler sammenlignet med 2018. Samtidig investerer virksomheder og kommuner investerer som aldrig før i e-mobilitet, og bilimportører lover helt op til 35 nye elbiler og plug-in hybridbiler på det danske marked i 2020.

Derfor er det ifølge adm. direktør i Clever, Casper Kirketerp-Møller, altafgørende, at ladeinfrastrukturen er på forkant.

– Det er nu, vi skal gribe muligheden for at skabe en bæredygtig fremtid til de næste generationer. Vi skal sætte farten op og derfor investerer vi massivt i infrastrukturen til alle danskere. Vores partnere, bilmærkerne, lancerer den ene fantastiske elbil efter den anden, og det vil fortsætte. Så det skal være nemt at vælge elbilen til – også for alle danskere, der bor i de større byer uden adgang til opladning i egen indkørsel, siger Casper Kirketerp-Møller.

Forhindringer skal ryddes af vejen

Som de første har Dansk Elbil Alliance i samarbejde med DTU kortlagt ladeinfrastrukturen i Danmark. Overordnet viser analysen, at 32 procent af danskerne ikke har mulighed for selv at sætte ladestander op i carporten, men i stedet skal benytte offentlige ladepunkter.

Udfordringen er størst i kommunerne Frederiksberg og København. Hele 89 procent af borgerne i Frederiksberg kommune kan ikke lade hjemme, mens tallet for København er 86 procent.

Et veludbygget ladenetværk er altafgørende for den grønne omstilling. Initiativet i dag viser, at de private aktører tager ansvar og langt hen ad vejen løfter opgaven med at investere. Men det er vigtigt, at politikerne skaber de rette rammer for at disse kæmpe investeringerne kan ske effektivt og med en hastighed, som den grønne omstilling kræver, herunder også at vi får ladenetværk ud i hele landet, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.