Også tunge lastbiler kan køre på elektricitet

TUNG TRANSPORT
Volvo ellastbiler

I 2022 starter Volvo Trucks serieproduktion af tre tunge lastbil-modeller til det europæiske marked. Alle tre typer er fuldelektriske - og dermed støjsvage og med lave klimaaftryk. Foto: Volvo Truck Corporation.

Volvo Trucks sælger nu elektriske lastbiler til transport i byer og mellem byer. I 2022 vil vognmænd kunne vælge mellem seks fuldelektriske modeller. Også Mercedes-Benz og Scania rykker på elektriske løsninger til transportsektoren, men der er stadig udfordringer med pris, rækkevidde og ladeinfrastruktur.

Ud med dieselolie. Ind med el. Tonstunge lastbiler kan køre på elektricitet og dermed reducere transportsektorens klimaaftryk betragteligt. Volvo Trucks, Mercedes-Benz, Scania og andre producenter har ambitioner om i løbet af de næste år at trille mange nye modeller ud på markedet, så der både i byer og regioner kan fragtes varer med minimal støj og uden lokal luftforurening.

 Teknologien er til stede, så vi er i stand til at løse transportopgaverne. Vi kan levere et fuldt industrialiseret produkt, fastslår produktchef Claus Jensen fra Volvo under et webinar arrangeret af DTL - Danske Vognmænd og Dansk Elbil Alliance.

Volvo Truck satte to modeller til bytransport i serieproduktion i 2019, og senere i år vil det blive muligt at bestille tre nye typer fuldelektriske, tunge lastbilmodeller.

Serieproduktionen til det europæiske marked starter i 2022, hvor Volvo Trucks vil kunne tilbyde vognmænd valget mellem seks mellemtunge og tunge eldrevne lastbiler som alternativ til dieseldrevne køretøjer eller alternativer fx med flydende gas (LNG). Rækkevidden vil i første omgang være på ca. 300 kilometer.

 Vi regner med, at en tredjedel af salget vil være på el og brændselsceller i 2030, oplyser Claus Jensen, der vedkender sig, at ellastbiler til en start vil koste betydeligt mere end traditionelle køretøjer. Derfor er det nødvendigt med en tilskudsordning, hvis politikerne vil accelerere omstillingen, vurderer han.

EU: Der vanker bøder, hvis ikke…

EU-krav er med til at fremskynde produktudviklingen af klimavenlige løsninger, og der vanker betydelige bøder til de fabrikker, der ikke leverer fremskridt op gennem 2020’erne. Mercedes-Benz lover at stoppe produktionen af diesellastbiler senest i 2039, og den tyske koncern er i gang med at teste en række modeller. Gasløsninger er på vej ud. Elektricitet er det foretrukne valg.

Til tung, men relativ lokale transport er eActros-modellen ude på vejene, og den bliver sat i serieproduktion senere i år efter de sidste test, der omfatter 100-200 kilometers transport pr. dag for ølfirmaet Paulaner Getränke und Service i München-området.

Næste skridt bliver eActros LongHaul til fjerntransport med en rækkevidde på op til 500 kilometer og eEconic til kommunal kørsel.

Vi sluttester en række modeller lige nu, men vi introducerer dem først, når vi ved, det hele virker, siger Marketing & eMobility Launch Manager Mikael Voigt fra Mercedes-Benz Danmark.

I nogle tilfælde vil ellastbiler mellem 2025 og 2030 blive billigere end alternativerne, og så rykker markedet med raketfart mod det nye.
Anton Freiesleben, salgsdirektør, Scania

Velegnet til bykørsel

Scania er netop blevet klar med en fuldelektrisk lastbil, BEV, der kan køre 120-250 kilometer på en opladning. Også her er der tale om en betydelig merpris i forhold til diesel og ’mellemløsninger’ som hybrid-køretøjer og plugin-hybrider. Forventningerne er ifølge salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania, at priserne vil falde, og at salget af ellastbiler udgør ti procent i 2025 og halvdelen i 2030.

Lastbiler tjener mange formål, og i nogle segmenter, fx til bytransport, vil gennembruddet komme før andre -  eventuelt ansporet af nulemissionszoner.

 I nogle tilfælde vil ellastbiler mellem 2025 og 2030 blive billigere end alternativerne, og så rykker markedet med raketfart mod det nye, vurderer Anton Freiesleben.

Vognmænd tester og analyserer

For vognmænd handler det imidlertid ikke ’kun’ om at købe nye lastbiler. En overgang fra diesel til el trækker en række andet med sig i form af anderledes ruteplanlægning, ladestandere og tilslutning af udstyr til elnettet – alt sammen med respekt for kerneydelsen: At kunderne får leveret deres varer til tiden.

En række vognmænd har de seneste år testet eldrevne lastbiler til transport over korte afstande. Erfaringerne er bl.a. at chaufførerne er glade for accelerationen, men også at der fortsat ligger et betydeligt stykke arbejde forude – herunder ikke mindst blandt producenterne i forhold til at få køretøjer til at leve op til estimerede rækkevidder og øge antallet af kilometer generelt.

Arla har gode erfaringer med et par biogasdrevne køretøjer, og mejerikoncernen har nu også kastet sin forsøgskærlighed på elektricitet:

– Det har fungeret trods tekniske udfordringer, konstaterer Director Warehouse & Outbound Uffe Sonne Pedersen fra Arla, der som en af 15 virksomheder i Europa tester ellastbiler fra MAN.

Arla bruger sit eldrevne køretøj til distribution af mælk i Storkøbenhavn og konkluderer, at ’el er et relevant alternativ ved bykørsel’.

Med de rette politiske rammer er der et kæmpepotentiale i ellastbiler
Kasper Haick Lundsgaard, Assistant Corporate Development, GLS

 Vi tror, at ellastbiler er kommet for at blive, men der er udfordringer, lyder det også fra Kasper Haick Lundsgaard, der er Assistant Corporate Development i GLS.

Han peger bl.a. på, at der for hver dieseldrevet lastvogn bliver behov for 1,3-1,5 eldrevne. Derudover ser Kasper Haick Lundsgaard betydelige omkostninger også til ladeinfrastruktur – herunder til gravearbejde og kabler.

– Men med de rette politiske rammer er der et kæmpepotentiale i ellastbiler, vurderer Kasper Haick Lundsgaard.

Lydløs kørsel glæder chauffører

Danske Fragtmænd har også gang i analyserne, hvor el som fremtidens drivkraft vurderes op mod brint, biobrændstoffer og diverse gasser.

 Vi har ikke et klart svar, men eldrevne lastbiler er mest lovende på de korte distancer, siger forretningsudviklingsdirektør Torsten Richard Hermansen fra Danske Fragtmænd der efter de første test med lidt mindre lastbiler melder om tilfredse chauffører grundet den næsten lydløse kørsel.

 Om ellastbilerne er konkurrencedygtige på pris? Nej! fastslår Torsten Richard Hermansen, der som én vej frem forestiller sig, at miljø/klima fremover bliver vægtet højere i udbud, end det er tilfældet i dag.

Priserne på eldrevne lastbiler skal altså ned og rækkevidden op. Til gengæld er klimapotentialerne betydelige. Volvo skriver på sin hjemmeside, at med de nye modeller, der er ved at blive introduceret, så kan omkring 45 procent af al lastbiltransport i EU i princippet elektrificeres.

By pressing play you accept cookies and tracking from the external video-provider.