Elbilister kan spare flere tusinde kroner ved at lade om natten

Opladning af elbil

Over 3.500 kr. om året er en mulig besparelse for en gennemsnitlig elbilist, der tænker over, hvornår bilen skal lades op kontra dem, der blot sætter stikket i og lader sidst på eftermiddagen og først på aftenen. Foto: Adam Sund

Forskellen på at oplade elbil i kogespidsen eller om natten kan løbe op i over 3.500 kroner om året, viser analyse fra netselskaberne Cerius og Radius.

Gode vaner lønner sig! Antallet af elbiler tager fart, men der er stor forskel på, hvornår ejerne lader, og hvad de betaler for det. Over halvdelen af den samlede opladning hos elbilister med ladeboks ved deres hjem finder sted i nattetimerne, viser en analyse fra de østdanske elnetselskaber Cerius og Radius. 

Elbilister har typisk et forbrug på 4.000 kWh om året. Hvis forbruget fordeler sig ligeligt over året, vil opladning alene i aftentimerne koste minimum 6.000 kr. i elpris inkl. tariffer til Cerius-Radius, men uden tarif til Energinet og elafgift til staten. 

Hvis man derimod alene oplader om natten, vil den pris være knap 2.500 kr. Dels fordi markedsprisen på el typisk er lavere om natten. Dels fordi elnetselskabernes tidsvariable tariffer, som følge af Tarifmodel 3.0, altid er lavere om natten end om dagen.  

Over 3.500 kr. om året er altså den mulige besparelse for en gennemsnitlig elbilist, der tænker over, hvornår bilen skal lades op kontra dem, der blot sætter stikket i og lader sidst på eftermiddagen og først på aftenen.

Godt for bilister – godt for elnet

Adm. direktør Jens Fossar Madsen fra Cerius-Radius konstaterer, at mange elbilister har fået øje på den økonomiske fidus i at ændre ladevaner – godt bakket op af, at elbil-ladeoperatører har indført løsninger i deres apps, så deres kunder nemt kan slå en funktion til, så bilens opladning starter ved lave priser.

– Det har kæmpe betydning, at vi alle fordeler vores elforbrug ud over døgnets timer. Og det er en win-win. For kunderne sparer mange penge ved at tænke over placeringen af deres forbrug, og samtidig er det godt for elnettet. Det betyder nemlig, at vi som netselskaber kan holde vores udgifter nede samt prioritere vores arbejde med at forstærke og udbygge elnettet de steder, hvor behovet er størst, siger Jens Fossar Madsen.

Cerius-Radius ser tallene som et udtryk for, at kunderne er villige til at ændre deres vaner, hvis det er nemt for dem: 

– For de fleste er det jo ikke vigtigt, hvornår bilen lader. Der skal bare være strøm på næste morgen, når folk skal på arbejde. For mange gælder også, at det ikke er vigtigt, hvornår vaske- og opvaskemaskinen samt tørretumbleren kører. Derfor vil det ikke undre mig, hvis vi om et år ser endnu flere elbilister og elkunder, der har nedbragt deres elregning ved at flytte strømforbrug til nattetimerne, fortæller Jens Fossar Madsen.

Fælles opgave: Etageejendomme

Direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet glæder sig over, at mange elbister lader smart hjemme på matriklen og på den måde gør det endnu mere attraktivt – for dem selv – at køre elektrisk. Ros er der også til elnetselskaberne for at gribe fat i problematikken via deres netariffer, der tilskynder flytning af opladning bort fra den travle kogespids kl. 17-21.

– For folk med ladeboks har vi gode løsninger. Vi har nu en fælles opgave med at få opladning til at spille også i forhold til etageejendomme, påpeger John Dyrby Paulsen. 

Nogle operatører tilbyder allerede dynamiske priser på offentlig opladning, og John Dyrby Paulsen håber for de næste år, at endnu flere elbilister får mulighed for at købe billig og grøn elektricitet i nattetimerne, så elnettet kan blive udnyttet mere effektivt og elbilerne kan blive endnu grønnere.

– Samtidig er ladeoperatørerne i fuld gang med at udbygge den landsdækkende infrastruktur til de bilister, der har brug for at lade, når de er på tur, siger John Dyrby Paulsen, der oplyser, at en elektricitet til en million elbiler kun svarer til 41 møller á 15 MW – altså cirka hvad der svarer til en havmøllepark som den på Kriegers Flak i Østersøen.

Fortsat behov for investeringer i elnet

Selv om el-bilister hjælper elnettet ved at lade op om natten, er der fortsat behov for udbygning af elnettet som følge af elektrificeringen af Danmark og Europa. 

Alene Ceris-Radius forventer at fordoble sine investeringer i at forstærke og udbygge nettet frem mod 2030 til mere end to mia. kr. årligt. 

– Investeringerne er blandt andet afgørende for, at endnu flere trygt kan investere i elbiler med tilhørende ladebokse, siger Jens Fossar Madsen.