’Klimaforandringerne venter ikke på, at vi løber tør for olie’

MØD MEDLEMMERNE
Casper Kirketerp; Clever

Borgmester Simon Hansen fra Guldborgsund Kommune klipper snoren til en lynladestation i Nørre Alslev – flankeret af Jesper Lange (tv.), der er bestyrelsesformand i Clever og stabsdirektør i Andel, og CEO Casper Kirketerp-Møller (th.) fra Clever. Foto: Clever.

Clever, der er Danmarks største ladeoperatør, har rundet 1.000 hurtig- og lynudtag i det offentlige rum. Ved at gøre det nemt at lade sin elbil, baner Clever vej for en mere klima- og miljøvenlig transport, der er uafhængig af import af olie.

Nemt. Vi skal gøre det nemt at oplade en elbil.

Adm. direktør Casper Kirketerp-Møller fra Clever vender jævnlig tilbage til det lille simple ord. Nemt.

– Vi har et verdensklasse-netværk i Danmark. Vi har flere offentlige ladeudtag pr. elbil end i Norge, siger Casper Kirketerp-Møller, mens han sætter sig ned i sin egen elbil, en Porsche Taycan, som han har haft de sidste par år. 

Som chef for Danmarks største udbyder af ladeinfrastruktur til personbiler og varevogne, som han har været med til at skabe fra dag 1 i 2009, suser Casper Kirketerp-Møller en del rundt på vejene, men dagen for dette interview er særlig. En milepæl bliver rundet og fejret: 

– I dag åbner vi en ny lynladestation, hvor 18 elbiler kan lade fra 0 til 80 procent på maksimum 30 minutter. Med stationen på Baltivej i Nørre Alslev på Falster er vi oppe på over 1.000 hurtig- og lynudtag i Danmark. Det er vi ekstremt stolte over, siger Casper Kirketerp-Møller, der ikke kan dy sig for at drille olieselskaberne ved at konstatere, at Clever har omkring elektriske ladeudtag langs de danske veje end dem tilsammen.    

Nybegyndere, der tænker nyt

Clever, der ejes af Andel og NRGi, har ’knoklet’ på at skabe infrastruktur til elektrisk mobilitet i mange år – fra dengang elbiler var et særsyn til nu, hvor antallet har passeret 227.500 stk., og hvor over halvdelen af 2024-nysalget af biler (inkl. import af brugte biler) formentlig vil være elektrisk.

Clever er en pionér-virksomhed, der i starten ledte med lys og lygte for at finde de optimale lokationer. Nybegynderne vidste heller intet om at bygge ladestationer. 

Mød medlemmerne

I en artikelserie sætter vi fokus på de selskaber, teknologier og mennesker, der skaber omstillingen til en grønnere mobilitet.

– I mange år gik vi enegang. Vi kæmpede for at skabe et ladenetværk, som skulle gøre livet med elbilen nemt. Trygt. Gennemskueligt. Klimaforandringerne venter ikke på, at vi løber tør for olie, så det er nødvendigt at give bilisterne et attraktivt alternativ, påpeger Casper Kirketerp-Møller.

– Måske var det vores held, at vi ikke vidste så meget, for det gav os anledning til at tænke os om. Tænke nyt og ikke bare kopiere dét, der var, siger Casper Kirketerp-Møller, hvis ladeudtag – eksempelvis dem i Nørre Alslev – er opført under dække af bæredygtigt træ, så bilisterne kan lade op i ly for vind og vejr.

Læs også: Hurtig acceleration: Fra nul til 650.000 ladepunkter på kort tid

Flere vil lade op bort fra hjemmet – det handler om at streame strøm hvor du er

Lynladerne og den offentlige ladeinfrastruktur er vigtig – og bliver formentlig endnu vigtigere fremover, hvor også beboere i lejligheder vil tage elbilerne til sig. Casper Kirketerp-Møller vurderer, at ca. 80 procent af al opladning foregår fra ladebokse ved hjemmet, men han forventer, at den andel vil falde i de kommende år. 

– Flere vil formentlig lade ’ude’ for eksempel på arbejdspladser, ved forretninger og på lynladestationer, siger Clever-direktøren og peger på en række årsager:

  • Den offentlig tilgængelige infrastruktur vokser hastig
  • En del familier vil købe elbil nr. 2 og oplade bilbatterier, hvor det nu kan lade sig gøre.
  • Flere elbiler vil blive kørt af folk i lejligheder.
  • Offentlig opladning bliver hurtigere takket være teknologisk udvikling af elbiler og ladeudstyr. 

– Derudover drømmer jeg også om, at vi i fremtiden vil købe elbiler med et mindre batteri, så vi oftere blot streamer strøm, der hvor vi er. Det vil spare os på pengepungen og klimaet for mineraler. Og med over 35.000 udtag på farten i Danmark alene i Clever-regi, så er det ved at være meget nemt at få strøm på sin elbil, siger Casper Kirketerp-Møller. 

I en app kan bilister følge med i, om der er ledig opladning på de mange pladser eller ej. Betaling kan ske via abonnement eller ad hoc. 

– Om el-bilister kan komme til at vente på opladning? Der vil altid være lokaliteter med heftig trafik, men som helhed har vi et stærkt ladenetværk. Som el-bilister er vi faktisk lidt forkælede i Danmark. Et skifte til en elbil er ikke længere en udfordring, siger Casper Kirketerp-Møller. 

Læs også: 'Fuld knald på: Snart kan lastbiler lade 1-3 MW'

Optimering på tværs af værdikæder

Nytænkning sker der også i forhold til forretningsudvikling, hvor Clever har indgået en aftale med EWII om deling af infrastruktur (EWII har 2.000 ladepunkter og kurs mod 4.000, red.) og en aftale med FDM om rådgivning om valg af elbil og adgang til enklere opladning. FDM ePlus, hedder tilbuddet.

– Sektorkobling og optimering på tværs af værdikæder er vigtigt. Clevers kunder står nu for 1,5 procent af det danske elforbrug – og det stiger. Vi skal hele tiden overveje, hvordan samspillet giver mest mening i forhold til udnyttelse af grøn strøm, lave priser, elnettet og så videre. Derudover har vi også krav til sikkerhed som et spændende tema, påpeger Casper Kirketerp-Møller.

Med et stærkt stigende elforbrug til elektrisk mobilitet kan opladning udvikle sig til en lækkerbisken og lokke flere aktører til. Casper Kirketerp-Møller forventer hårdere konkurrence:

– Nogle ladeoperatører bliver nok lidt udfordret, men det er for tidligt at tale om konsolidering, selv om konkurrenceintensiteten er ekstrem stor, siger han.          

Ekstrem stor frihed under ansvar

Clever er en af tre nominerede til Danish Diversity Awards 2024 i kategorien ’Årets virksomhed med færre end 500 medarbejdere’. Årsag: Clever bedriver inkluderende medledelse med ’ekstrem stor frihed under ansvar’, som adm. direktør Casper Kirketerp-Møller formulerer det.

Et eksempel: Møder skal skabe fremdrift på en måde, der fordrer inklusion og psykologisk tryghed. Alle møder faciliteres af en trænet facilitator, der styrer mødet og stopper adfærd, der har modarbejdende karakter. Deltagerne taler i runder, så alle – både introverte og ekstroverte – kommer til orde. Beslutninger træffes via en medledende samtykke-proces på tværs af kompetencer, interesser og motivation.

– Alle er ligeværdige, og det skal være sjovt – eller i hvert fald meningsfuldt – at gå på arbejde, siger Casper Kirketerp-Møller, der hver uge får målinger (fra 1 til 4) af stemningen i Clever. De seneste uger har gennemsnittet ligget på 3,4, hvor 4 illustrerer en rigtig god uge.

Kurs mod 1,5 mio. elbiler i 2030

Clever forventer, at salget af elbiler i Danmark fortsætter i de kommende år, og at der i 2030 vil være 1,3-1,5 mio. elbiler.

– 1,5 mio. elbiler er ikke urealistisk. Fra nytår træder nye CO2-krav i kraft, og det vil lægge mere pres på bilindustrien for at fremme salget af elbiler, siger Clever-direktøren, der opfordrer Christiansborg til at forholde sig i ro og lade markedskræfterne gøre arbejdet.

– Elbiler skal være konkurrencedygtige på pris, så det vigtigste er, at politikerne ikke lader afgifterne stige unødigt. Hvis de vil hjælpe til, kan det være i forhold til boligforeninger, der er vores akilleshæl, og på tung transport, hvor der er behov for starthjælp i en periode, siger Casper Kirketerp-Møller fra Clever, der forsøger at gøre opladning nemmere at komme i gang med for beboere i etageboliger, men har fravalgt at investere i ladeudstyr til tung transport.

Clever, der ved Aabenraa nu indvier sin hidtil største ladestation (30 lynudtag), investerer cirka en mia. kr. i infrastruktur i år.

– Vi er godt på vej, men er langtfra i mål, fastslår Casper Kirketerp-Møller fra førersædet nede i sin elbil.