Lynladestationer rykker ind i det tætte byrum

Borgere, virksomheder og gæster kan nu lynlade deres elbiler lige ved Frederiksberg Rådhus. Foto: Clever

Frederiksberg Kommune har fundet plads til hurtig opladning af fire elbiler ad gangen lige ved siden af rådhuset. Clever, der står bag lynladestationen, har planer om 10.000 offentlige ladepunkter i 2025. Transportminister Benny Engelbrecht (S) følger udviklingen nøje, for ladeinfrastrukturen skal komme før elbilerne.

Klip, klip, klip. Med tre synkrone klip med guldsakse har transportminister Benny Engelbrecht (S), chief experience officer Mette Nøhr fra Clever og Frederiksberg-borgmester Simon Aggesen (K) indviet Danmarks første urbane lynladestation til elbiler.

Stationen ligger klos op ad Frederiksberg Rådhus. Kapaciteten er to gange 300 kW, så fire elbiler kan lade med op til 150 W samtidig. Dermed kan de i runde tal fylde 250 kilometer på deres batterier på 20 minutter.

– Vi skal sikre rigelig, relevant og tilgængelig ladeinfrastruktur både hjemme, på arbejde, når man handler, er på farten, ved kantsten og som på lynladestationer som denne, fastslår Mette Nøhr om Clevers ambitioner til at dække behovet for opladning af et kraftigt voksende antal elbiler.

Transportminister Benny Engelbrecht (S), chief experience officer Mette Nøhr fra Clever og Frederiksberg-borgmester Simon Aggesen (K) guldsaksklipper snoren for Danmarks første urbane lynladestation til elbiler.
Transportminister Benny Engelbrecht (S), chief experience officer Mette Nøhr fra Clever og Frederiksberg-borgmester Simon Aggesen (K) guldsaksklipper snoren for Danmarks første urbane lynladestation til elbiler. Foto: Clever

Kommune trykker sømmet i bund

Frederiksberg Kommune ser elbiler som absolut nødvendige for den grønne omstilling, og kommunalbestyrelsen har vedtaget, at borgerne maksimalt må have 250 meter til nærmeste opladning. Borgmesteren vil ’trykke sømmet i bund’ for de mere klimavenlige biler:

– Vi vil være Danmarks elbil-by nummer 1, og det kræver, at vi bliver ved med at lægge os i selen. Vi er 90 procent i mål og må gerne nå målet i indeværende år, siger Simon Aggesen, der efter at have klippet snor gav sig god tid til at studere eldrevne køretøjer på en udstilling på den anden side af rådhuset.

Vi vil være Danmarks elbil-by nummer 1, og det kræver, at vi bliver ved med at lægge os i selen.
Simon Aggesen (K), borgmester, Frederiksberg Kommune

Her kunne han og de øvrige gæster bese nogle af de nyere modeller på markedet – herunder en af kommunens 100 procent eldrevne renovationsbiler. Fireårige Villads får lov til at sætte sig bag rattet. Han skal være skraldemand ligesom sin farfar.

– Skraldevognen kan køre 2-3 dage uden at lade op, fortæller skraldemand Flemming Kjeldsen, der erklærer sig fuldt ud tilfreds med alternativet til diesel – ikke mindst i forhold til faldet i lydniveauet, der har givet et markant bedre arbejdsmiljø.

På personbil-siden kan den nye lynladestation på Frederiksberg i fremtiden bl.a. få besøg af nogle interessante elbiler produceret i Kina. På pladsen foran rådhuset besigtiger gæsterne bl.a. en MG, hvis hæderkronede britiske mærke er overtaget af kinesere. MG tilbyder forholdsvis billige elbiler, mens den noget dyrere Polestar, der også står til skue, er designet af Volvo i Gøteborg.    

– Valget stod mellem en Tesla 3 og en Polestar, fortæller en spændt køber af sidstnævnte, som han efter en prøvetur betegner som ’overbevisende i sin betjening’. Nu glæder han sig til at få leveret sin Polestar fra en fabrik i Østen.

Tryghed for kunderne

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance hæfter sig ved, at lynladestationen på Frederiksberg er en vigtig brik i forhold til omstillingen af vores køretøjer til elbiler. De urbane lynladestationer skaber sikkerhed og tryghed for mange - og er et meget vigtigt supplement til andre former for opladning, mener hun:

– Elbiler har den fantastiske fordel, at de har mulighed for at få fyldt ’brændstof’ på mange forskellige måder. Lynladestationer supplerer destinationsopladning – altså den, der foregår hjemme, på arbejdet, ved indkøbscentre og andre steder, hvor bilen holder parkeret i længere tid, siger Lærke Flader.

Hun peger på, at muligheden for et supplement vil komme lokale beboere, der hurtigt skal have mere strøm på batteriet, til gavn. Ofte har borgere i etageejendomme nemlig ikke adgang til en ladestander.

– Muligheden for at lynlade bliver også et plus for de gæster, der besøger byerne i bæredygtige køretøjer, og – ikke mindst – varebiler, der bringer varer ud, eller på anden vis har et erhvervsmæssigt ærinde i byen, siger Lærke Flader.

Elbiler i politisk pitstop i 2025

Aktuelt kan danske bilister vælge mellem 75 elektriske modeller, og det ser ud til, at mange af dem falder i god jord. Når sælgere og købere giver hinanden håndslag på en ordre, så handler det for hver tredje kontrakt om en ren elbil eller en pluginhybrid.

Hvis udviklingen i salget fortsætter ind i en eksponentiel kurve, kan regeringens mål om 775.000 grønne biler i 2030 bliver overhalet af virkeligheden.

– Vi ved godt, at det her kan udvikle sig hurtigt. Derfor har vi lagt et politisk pitstop ind i 2025, siger transportminister Engelbrecht om den evaluering, der skal ske om fire år.

Elbiler er bare bedre end biler på benzin og diesel, og heldigvis får vi stadig flere lademuligheder. Dermed forsvinder rækkeviddeangsten.
Benny Engelbrecht (S), transportminister

Her og nu glæder ministeren sig over, at der ruller stadig flere lækre modeller ud på markedet. Under gul sol og blå himmel på Frederiksberg påpeger Benny Engelbrecht også, at interessen i befolkningen har bevæget sig fra, at elbiler er for feinschmeckere og idealister til at give køreglæde og entusiasme mere bredt.

– Elbiler er bare bedre end biler på benzin og diesel, og heldigvis får vi stadig flere lademuligheder. Dermed forsvinder rækkeviddeangsten i hvert fald inden for landets grænser, siger Benny Engelbrecht.

Vigtig sæson for beslutninger

For regeringen og Folketinget vil der i løbet af den nye politiske sæson være en række emner, der bliver vigtige for elbilbranchen og danskernes lyst til at investere i elektriske køretøjer.

Benny Engelbrecht peger på, at han bl.a. skal nærstudere EU-Kommissionens Fit-for-55-pakke bl.a. i forhold til en stærkere europæisk ladeinfrastruktur, men også i forhold til at sikre genanvendelse af elbil-batterier.

I forhold til det statslige vejnet i Danmark er der indgået en politisk aftale om, at elbister ikke skal køre en omvej for at få kilowatttimer på batteriet, og at der maksimalt må være en ventetid på ti minutter for at komme til. En udbudsmodel bakket op af en halv milliard statskroner skal frem mod 2030 sikre disse mål, der vil blive nøje fulgt af et beregningsværktøj udviklet af Vejdirektoratet.

En halv milliard kroner lyder måske af lidt, når det handler om en massiv udrulning af ladestationer, men Benny Engelbrecht påpeger, at udbudsmodellen først og fremmest sikrer, at private udbydere af ladeinfrastruktur får adgang til de egnede lokaliteter ved motorvejene.

På de mest attraktive knudepunkter skal operatørerne formentlig betale for at få plads – andre steder får de tilskud, så hele landet bliver dækket.

– Langt de fleste investeringer vil blive foretaget af private virksomheder, påpeger Benny Engelbrech, der ligesom branchen er helt på den rene med, at ’ladeinfrastrukturen skal være foran’.

Milliardinvesteringer på vej

Et vigtigt skub frem er derfor et lovforslag om en landsdækkende ladeinfrastruktur og en opdatering af ladestanderbekendtgørelsen. Lovforslaget er i høring og skal drøftes af forligspartierne i Folketinget i løbet af efteråret. Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance presser på:

– Vi skal have rammevilkårene på plads i en fart, så vi får klarhed over, hvad der skal ske på de statslige vejnet og ude i kommunerne. En afklaring er vigtig, for at operatørerne kan komme videre med at udbrede ladeinfrastrukturen på kommercielle vilkår, siger Lærke Flader.

Vi skal have rammevilkårene på plads i en fart, så vi får klarhed over, hvad der skal ske på de statslige vejnet og ude i kommunerne.
Lærke Flader, branchechef, Dansk Elbil Alliance

Clever, der har Andel som hovedaktionær, er en af disse operatører. Herfra er meldingen om milliardinvesteringer klar. Ifølge Clevers 2025-plan vil alene denne operatør etablere 10.000 offentlige ladepunkter frem til 2025.

– I år opstiller vi over 1000 AC-udtag (op til 22 kW, red.) og over 100 lynladestationer i år. Tallene bliver større til næste år, siger Clever-direktør Casper Kirketerp-Møller, der ser ’lokationer’ som den største flaskehals for de påkrævede investeringer i milliardklassen.

Især i byerne er der rift om gode byggegrunde, og det er ikke altid let at få de nødvendige tilladelser på plads og få etableret den bagvedliggende el-infrastruktur med transformerstationer og kabler. Casper Kirketerp Møller oplever imidlertid en stadig stærkere vilje til at skabe det nødvendige samspil mellem operatører, kommuner, elnetselskaber og andre aktører.

– Vi skal stå sammen om at sikre en god infrastruktur. Vi lykkes ikke med det ved at stå alene, siger Casper Kirketerp Møller efter indvielsen af lynladestationen på Frederiksberg.

Lynladestationen er tegnet af arkitektfirmaet Cobe. Intego har været hovedentreprenør.