Ny bilaftale gør mange flere elbiler billigere

Forskellige elbiler

Arkivfoto: Ståle Frydelund / elbil.no

Aftalen om nye bilafgifter sætter yderligere skub på et allerede varmt elbilmarked og skaber samtidig ro om bilafgifterne de kommende fem år. Derfor er elbilbranchen meget tilfreds med dagens aftale og ser frem til den store opgave med at sætte ladestandere op til de mange nye elbiler.

Regeringen har sammen med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten indgået aftalen 'Grøn omstilling af vejtransporten'. Den betyder, at en række elbiler bliver billigere i 2021, end de er i dag. Derudover bliver det også billigere at køre i elbil til og med 2030, og grønne firmabiler bliver beskattet mindre end andre biler.

– Det er en rigtig god dag for den grønne omstilling af vores bilpark. Det bliver billigere for danskerne at købe og køre grønt, og vi får ro om prisen på elbiler i mindst fem år. Derfor er vi meget tilfredse med aftalen, siger Lærke Flader, som er branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Regeringen forventer, at aftalen vil give 775.000 grønne biler i 2030, men har sammen med aftalepartierne sat en ambition om 1 mio. elbiler i 2030. Det er vigtigt, hvis transportsektoren skal bidrage til klimamålsætningerne. Men endnu vigtigere er, at de konkrete vilkår, som elbiler nu er underlagt, gør det endnu mere attraktivt at købe en elbil.

– Med aftalen kan elbilbranchen bygge videre på den positive udvikling, der allerede er i gang. Elbiler og plug-in hybridbiler har fået et gennembrud i efteråret, mens politikerne har forhandlet. Derfor er jeg fortrøstningsfuld i forhold til, at antallet af grønne biler nok skal blive væsentlig højere end de 775.000. Jeg mener faktisk, at 1 million grønne biler er mere sandsynligt end 775.000, når man tænker på det meget store skift i bilkundernes ønske om grønne biler, som vi står midt i, siger Lærke Flader.

Med udsigten til mange flere elbiler på de danske veje bliver behovet for ladeinfrastruktur stort. Her er det ifølge Dansk Elbil Alliance vigtigt, at investeringerne i ladeinfrastruktur er foran salget af elbiler, så der ikke bliver kø til ladestanderne.

– Vi har en stor opgave foran os. Vi skal sørge for, at der er ladestandere nok. Det er en stor opgave, som vi i elbilbranchen glæder os til, men vi får også brug for hjælp fra Folketinget, Vejdirektoratet, kommunerne og mange andre samarbejdspartnere, siger Lærke Flader.

Elbiler og plug-in hybridbiler udgør nu mere end 20 procent af bilsalget

Figur 3. Andel af bilsalget der er elbiler eller plugin